Thursday, October 3, 2013

Kembali memasak

Sejak bulan puasa hari tu aku jarang sangat masak kat rumah..asyik meyiam (makan kat kedai siam) je kerja ye.Asyik menu yang sama,tekak pun dah bosan makan kat kedai siam.

So,mari lah pulang ke pangkal jalan dengan kadar segera..jom main masak-masak kembali.Barang basah memang takde stok skrg sebab jarang masak kan.Selalu aku beli kat Sabak Bernam bila time balik kampung,harga memang lah harga patut kan..beli udang besar-besar tu baru sekila RM27,ikan tenggiri sekilo baru RM14...memang berbaloi..ikan pun segar gak.Tak pun kat pasar Batang Kali ikan pun takde lah mahal sangat tapi tak dapat lah sesegar bugar macam kat kampung halaman cheqq kat sabak nun.

Tapi sebab semalam semangat berkobar-kobar nak masak jugak,singgah lah kedai runcit kat Antara Gapi tu..ambik sotong sederhana besar 5 ekor dan ikan kembung 2 ekor.Semua sekali RM9..hemooo hemoo betul,ikan dan sotong dah lembik-lembik lunyai gitu.

hasil tangkapan
Korang nampak,macam tu pun dah sembilan hinggiiitt..Cadang aku nak buat sotong koreng kunyit campur sayur-sayur gitu dgn ikan goreng cili.So 2 jenis lauk ok lah kan,tak payah nak goreng sayur ala econsave lagi.Tapi plan asal terpaksa di tukar sebab sotong tu macam tak fresh dah.So kita kasi tukar...aku masak sambal sotong dgn ikan goreng,lps tu malas nak masak sayur..tup-tup muncul satu menu lain aku buat acar atau jelatah.

Ikan 2 sejoli

Sambal sotong umphhh punyer

Jelatah / Acar
Alhamdulilah..itu lah rezeki kami malam semalam.Suami aku sibuk tanya bila masa aku buat jelatah tu,dah tentu jelatah tu senang je nak buat kan.

Hazwan : Bila masa awk buat acar tu?
Aku       : Semalam 
Hazwan : Semalam takde pun saya tengok...
Aku       : Memang lah takde semalam sebab saya baru buat tadi.

Saja je aku jadi padeiyapaa sikit..korang paham tak?tak paham sudah...hehehe