Wednesday, July 10, 2013

Selamat berpuasa semua...

Selamat meyambut puasa..patut ye wish semalam ye.Ini ada satu jenaka pasal meyambut puasa di kampung akak.Contoh perbualan Seman dengan Pak Abu (ni nama stok2 cerita drama melayu,hehe.)Kampung ini terletak di Perak ye.

Pak Abu : Ada kamu balik Seman

Seman : Saja balik..nak menyambut puasa.

Pak Abu : Buat apa ye kamu sambut puasa

Seman : Aik (buat muka seposen)

Pak Abu : Puasa bukan boleh di sambut,dia tak jatuh pun....

Harap korang paham apa yang aku cuba sampaikan..kalau taraaa paham,pergi main jauh-jauh.taknakkk kawan..

Sejak dah jadi bini orang ni...time bulan puasa je mesti risau nak masak apa,nak mengayakan menu lagi.Bila tanya sang suami..awak masak je apa-apa,saya tak kisah.Saya makan je..Sekarang ni yeeee kau tak kisah,time dah tak bergetah nanti,itu lah alasan ko jadikan bila jumpa perempuan lain.Alasan seorang mahluk di tempat aku membesar dulu,alasan dia kahwin lain sebab bini dia asyikkkk masakkk keranngggg je.Dusshhh sebijik...

Ye melalutttt aku ni..biasa lah hari pertama puasa kan.So,menu aku hari ni,ini baru planning lah..tak payah nak tanya Hazwan..nanti aku tahu jawapan dia (awak masak je,sy tak kisah..semua benda saya bedal..itu sebab sy gemuk sekarang ni tambah buncit...hahaha,ayat gemuk dengan buncit tu aku tambah sendiri ye..sayang jgn marah sy,sy nak bagi kekuatan supaya awk menjadi slim semula..bukan apa awk suka sgt pakai baju ketat dgn fit..bila perut terjojollll dah kureng kemachoannn awk..hehe)

Berbalik kepada menuu..asyik ke laut je ni..aku nak masak ikan kerisi masak cuka (selalu ye ikan tenggiri,kat batang kali ni ikan tenggiri mahal bebenor..tenggiri papan pulak tu..tunggu balik Sabak Bernam aku borong ikan kaw2),lepas tu nak masak udang sambal bersama petai (auwww tergoda aku bila teringat kat petai yang enak itu) dan juga sayur campur (kacang buncis,kobis,carrot dan kawan-kawan)...Harap sempat lah aku memasak,aku ni sampai rumah pun pukul 6 ptg..kang tak pasal-pasal aku tak masuk dapur hari ni..ke bazar ramadan pulak kang.Tak pun mana tau pak mertua dan mak mertua aku jemput makan dekat rumah dorang..aku taknak lah main terjah rumah dorang,masih ada rasa segan dalam diri ini.Tapi gedik kan aku..nak tunggu orang jemput dan call bagai.Kesian suami aku..mesti dia nak berbuka dgn family dia,lagipun dekat..tapi I is segannnnn...Ok lah itu je di hari pertama di waktu tengahari..lambat lagi nak berbuaka..byeeeee